Målvakt vs Utespelare

Ja hur går tankegångarna egentligen i en målvakts huvud? Har ett gäng frågor om detta och några idéer om svar men jag är inte säker. Du som har tankar och idéer om detta eller kanske till och med svar kan väl kommentera den här bloggen längst ner . Hur som helst tycker jag det är mycket intressant varför man väljer att bli målvakt, om det krävs en speciell personlighet/talang och vad utespelare kan lära av målvakterna. En sak är jag helt säker på och det är att jag är enormt tacksam över att det finns de som väljer målvaktsrollen för de är som Arne Hegerfors brukar säga "halva laget".

 

·         Vad får en att välja att bli målvakt?

Jag tror att det kan vara så att man vill delta i en lagsport men som idrottsman är en individualist och tycker om att stå ensam i rampljuset så att säga eftersom man får allt beröm när man presterar bra men också riskerar negativ kritik vid mindre lyckade insatser. Det kan ju inte gärna vara rädslan för en tackling med tanke på att man står i vägen för gummiprojektiler i över 100 km/h som gör att man väljer att bli mv. Inte heller bristfällig skridskoåkning då detta är nog så viktigt även för en målvakt. Är det ett kall? Är det så att man helt enkelt måste vara född med en viss talang för det?

 

·         Är målvakter mer vidskepliga än utespelare?

Det är jag övertygad om men jag kan inte förstå varför. Hur många gånger har man inte träffat en målvakt som ”inte kan stå första perioden under klockan”, ”jag måste värma upp själv annars går det åt...”  eller ”nån har provat min plockhandske nu kan jag inte spela”. Om det är bra eller dåligt att de är det har jag ingen åsikt om. Men är det den mentala pressen som gör att de tar till vidskeplighet?

 

·         Har målvakter sämre kondition än utespelare?

Tror jag absolut inte. Men en annan typ av kondis kanske.  Har tränat många lag där målvakterna ligger väl så långt framme i tester som utespelare. Men de står ju nästan stilla en hel match? Jo visserligen är det inga längre sträckor de åker men väldigt många korta plus att den mentala konditionen att hela tiden vara förberedd måste vara ansträngande speciellt när man vet att ett misstag är lika med baklängeskasse. Att de sedan spelar (oftast i alla fall) 60 min per match gör ju saken ytterligare ansträngande.

 

·         Är målvakter nogrannare än utespelare?

Ja det tror jag, i alla fall borde de vara det med tanke på att att bara ”lite fel” kan vara skillnaden om det blir en fantomräddning eller ett baklängesmål som kan vara avgörande för hela matchens utgång.  Tre centimeter fel som målvakt = mål = ”Den borde han tagit”. Tre centimeter fel som utespelare = träff i ribban = ”Oh, vilken otur han hade”.  Om man tittar på hur en målvakt tar hand om sin utrustning så är saken klar; målvakter är nogrannare!


//Lasse Billing

Kommentarer
Postat av: patricia thelvén

Ett blogg som ligger mig varmt om hjärtat!

Hmmm Kondis...Annan kondis håller jag nog med. Jag trodde initialt att man inte behövde lika bra kondis som utespelare tills jag började titta närmare på träningar och Camper där målisarna få står o...ch förhoppningsvis blockera varje skott från alla utespelare medan de ställer sig i kö efter de har utfört övningen.

PS Var tvungen också att testa själv Upp och Ner, Upp och Ner, föjld med sid förflyttningar.. Var jobbigare än jag trodde :0) / bra reflektioner Lasse! /Patricia

PS kommentarer från Jerkan som läste bakom... 1)Varför -"Jo det är sant!" 2) Kondis"Juste! 3) Vidskepligt? " Vad betyder det"? "OK då lite sant" 4) Ordningsamma "Uh ha"

2011-01-28 @ 16:41:53
URL: http://tabyhockey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0