Rätt och Fel!?



Jag har inte skrivit något här än men jag känner mig tvungen när Lasse skriver två stycken inlägg om dagen. Skämt och sido så har jag har ju som ni redan vet en egen blogg som inte är direkt kopplad till Täby HC. Det är viktigt att våra egna åsikter och tankar inte speglar hela föreningens och att vi själva står för det vi säger och skriver, vi ska hålla oss borta från att tala för och genom varandra. Det gäller precis likadant när vi skriver här och tar upp olika ämnen som det finns många olika åsikter om, då är det våra egna tankar och värderingar som speglar inläggen och inte Täby HCs. Därför tycker jag att det är väldigt bra att Lasse har skrivit under sina inlägg med sitt namn så vi vet att det är Lasse som talar och inte Täby HC. Nu har Lasse precis som jag en viktig position i föreningen och vårt sammarbete fungerar väldigt bra även om vi långt i från har samma åsikter och synsätt på saker och ting.

Men vem har rätt och vem har fel? Finns det några rätt eller fel? Denna fråga tog jag upp i min egna blogg och då skrev jag följande:

"Jag har lyssnat till coacher i NHL som är oense om vad som är rätt och fel att lära ut barn och ungdomar, vissa tycker att man ska lära barnen spelsystem och andra tycker att man skall lära dem att dribbla så fort som möjligt. Jag har hört NHL spelare som tycker att det är vansinningt att inte träna backhand i unga åldrar och så har jag hört gamla NHL spelare som nu är coacher och som förbjuder sina spelare att använda backhand. Jag har hört TV-pucks tränare som säger till sina spelare att slå sarg ut och så har jag hört TV-pucks tränare som vill ha bort dribblingar i mittzon. Jag har även noterat att tränarna i Elitserien har olika synsätt på hur ishockey skall spelas och att de har olika spelsystem.

Vem bestämmer egentligen vem som har rätt av dessa människor? Jo det gör vi själva med hjälp av våra egna värderingar och synsätt som vi har fått med oss under våra hockeyliv. Vi bygger upp vårt eget lilla synsätt av hur ishockey skall spelas. Vi bestämmer själva vad vi påverkas av och vilka intryck av andra människor som attraherar oss mest."

Det finns altså inga rätt eller fel och det som en människa tycker är bra, kommer garanterat att vara dåligt i någon annans värld. Det finns många klara mallar från psykologer och ledare som alla säger olika, vissa säger att man inte får ta upp negativa saker med barn och andra tycker att barnen måste ha krav för att utvecklas. Vissa tycker att för varje negativ feedback så ska du ge tio positiva, men är det rätt på alla barn? Jag tror att det är otroligt viktigt att se individen och bygga upp en relation med varje individ för att sedan se vad som är bäst för denne. Jag kan garantera er att långt i från alla barn vill bara höra en massa positiva saker när de spelar ishockey, de vill ha ärliga ledare. Men så finns det dom som vill höra "Bra" efter varje rörelse de har gjort oavsett om det var bra eller inte och det är lika viktigt att ge denne individ många "Bra" som det är att vara ärlig och påpeka för den andre att det där var dåligt och du kan mycket bättre.

Det är i alla fall med en stor stolthet som jag har fått äran att leda Utvecklingen framåt i Täby HC och jag tycker att vi gemensamt har kommit en bra bit på vägen. Jag talade innan säsongen om vikten av att sammarbetet mellan ålderskullarna fungerar bra och där har det hänt massor de senaste månaderna och samträningar och utbyte mellan ålderskullarna är nu väldigt förekommande. Kan vi stärka dessa band ännu bättre och få igång sammarbetet ännu mer så kommer vi i fortsättningen kunna utveckla föreningestänktet mer och inte bara fokusera på "vårt eget" lag.

Snart så nalkas det slutspel för ålderskullarna 99-96 och det känns som att vi har en stor chans att nå final med alla fyra lag, men det är små marginaler och det krävs ett otroligt hårt arbete från varje enskild individ för att lyckas. Mitt i denna tunga slutspelsträning så har vi redan nu smygit igång med planerna för nästa säsong och vi vill göra ett minst lika bra år som i år.

Varma Hockeyhälsningar,
Fredrik Nygren
Utvecklingsansvarig


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0