Att vara bäst på att försöka att bli bäst!

Hockey är en underbar sport.

 

Det är den roligaste sporten att få spela och det är också ett sätt för oss att lära oss viktiga läxor för livet. Jag vet att jag har lärt mig massor i yngre ålder som jag har stor nytta av nu runt omkring och utanför hockeyn.

Jag vill berätta om ett  mål jag har för lagen och för varje spelare för den här och kommande säsonger.

Jag kallar det för; ”Uppträd som en vinnare för att bli en vinnare”

Det finns två typer av vinnare. Vilka då? Vad betyder ordet vinnare för Dig?

Troligen svarar de flesta; Det lag som har gjort flest mål när matchen är slut.

 

Ja det stämmer även för mig att det är en sorts vinnare och att vi vill vara den sortens vinnare. Vi vill jobba så hårt vi kan kan för att vinna så många matcher som möjligt.

Men det finns en annan typ av vinnare också som är minst lika viktig. Det är vinnare i livet. Jag vill att vi ska lära oss hur vi blir vinnare i allt vi gör, inte bara hockey.


För att bli vinnare krävs det att vi börjar uppträda som vinnare och vinnare är den eller de som arbetar för uppnå överlägsen skicklighet i vad man än gör. Så i hockeyn ska vi nu arbeta för att uppnå överlägsen skicklighet som hockeyspelare och hockeylag.


För att förstå vägen till överlägsen skicklighet använder vi oss av ett träd som vi kallar skicklighetens träd. Ju längre vi klättrar upp in detta träd desto framgångsrikare blir vi.

Trädet är ett ALMträd för det är tre ord som är viktiga för att Du skall kunna klättra:

 

A står för Ansträngning.

Vi vill anstränga oss till det yttersta varje gång vi går ut på isen. Jag är mer angelägen om att vi anstränger oss så mycket vi kan för att vinna än att vi vinner. Vi skulle kunna vinna mot ett sämre lag utan att anstränga oss men det är ju helt betydelselöst. Å andra sidan skulle vi kunna spela mot ett bättre lag och anstränga oss och ändå förlora. I detta fall skulle jag vara stolt över insatsen eftersom vi uppträdde som vinnare genom att anstränga oss till det yttersta även om det andra laget till slut vann matchen.

Om man slår upp ordet Ansträngning i ett synonymlexikon och gör om det till ett verb finner man följande:

Arbeta, belasta, göra en insats , göra en kraftansträngning, kämpa , prestera, påfresta, satsa, sträva,
besvära sig.

Ord som man känner igen vid till exempel träning eller match.

 

L står för Lära.

Vi vill fortsätta att lära oss och förbättra oss varje vecka under träning och match. Om vi fortsätter att lära oss blir vi bättre och det är viktigare på lång sikt än om vi slår ett visst lag just nu. Vi skulle kunna vara bättre än ett annat lag utan att lära oss och förbättra oss om det andra laget är sämre och vi skulle kunna vara det sämre laget men lära oss och förbättra oss hela tiden. För mig är det viktigare med inlärning och förbättring än att slå ett dåligt lag och det är viktigare att vi lär och förbättrar oss även om vi förlorar mot ett bättre lag.

Om man slår upp ordet (in)Lärning i ett synonymlexikon och gör om det till ett verb finner man:

Träna, öva, att genom upprepning inhämta kunskap och/eller färdigheter.

 

M står för Misstag.

De flesta tror att det alltid är fel att göra misstag men att göra misstag är en del av inlärningsprocessen. Du kan inte lära dig nåt så komplicerat som hockey om Du hela tiden är rädd för att göra misstag. De som är rädda för att göra misstag lyckas oftast inte prestera bra.

Jag vill att alla ska veta att det är ok att göra misstag. Vi vill lära oss av våra misstag och inte låta dem avskräcka oss från att våga försöka.

 




Ansträngning

Lära

Misstag

 

Att uppträda som en vinnare innebär tre saker:

 

Att alltid anstränga sig för att försöka att göra sitt bästa

Att fortsätta att lära sig och förbättra sig

Att inte låta rädslan för att begå misstag stoppa Dig.


Om Du uppfyller alla dessa tre saker uppträder Du som en vinnare och Du kommer bli en vinnare i både hockey och i livet.

 

Så nu är det bara att sätta igång och öva.

 

Ansträng Dig!

Lär Dig så mycket som möjligt!

Var inte rädd för att göra misstag!

Hockeyhälsningar, Lasse Billing

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0