Var S.M.A.R.T.

 

 


…och det antar jag att även Ni gör.


Hockey som spel har en lång historia bakom sig och är en av de mest populära sporterna i världen. En massa underbara saker händer på och vid sidan av isen som gör att känner det som en ära att få vara med. 
Det är därör som jag nu vill prata en stund om att ”Hedra Spelet”.
Jag är säker på att de flesta av er har föräldrar och/eller ledare som pratar med er om sportslighet men vad betyder det egentligen att vara sportslig?
Svar som ”att vara just” eller ”att inte fuska” brukar vara vanliga.
Sportslighet är viktigt men för att få ut mest möjligt av spelet vill jag att ni hedrar Spelet!
När jag säger hedra Spelet menar jag att du ska vara SMART.
Varje bokstav i SMART står för en viktig del i hockey som vi måste respektera för att hedra Spelet.


S står för SJÄLV (Du)
M står för MOTSTÅNDARE
A står för ANSVARIGA (domare, sekretariat, ledare etc)
R står för REGLER
T står för TEAMET (Ditt lag)


S

En del hedrar spelet när motståndaren gör det men jag vill att Du ska göra det även när inte motståndarna eller supportrarna gör det för Du bestämmer  över Dig själv och respekterar Dig själv och gör aldrig något som inte skulle hedra Spelet.

M

Utan motståndare blir det ingen match. En bra motståndare tvingar fram det bästa ur Dig. Jag vill att Du respekterar Dina motståndare för de är Dina vänner eftersom de också är bästa vänner med Spelet och är där av samma anledning som Du; för att ha roligt. Jag vill att Du alltid gör Ditt bästa för att vinna, inte för att Du hatar Din motståndare utan för att Du VILL göra Ditt bästa.

A

Det är väldigt viktigt att respektera de ansvariga. Ofta kan detta vara den svåraste biten med att hedra Spelet så det måste alltid stå i fokus när Du spelar. Domarna är tränade och utvalda för att se till att lagen följer reglerna och de har ett mycket svårt arbete. Utan domare skulle Spelet vara både orättvist och i många fall skadligt.

Domarna är precis som Du inte perfekta utan även dom gör misstag. Detta är ingen ursäkt för att uppträda respektlöst mot domarna även om Du inte håller med om deras domslut.

R
Reglerna är det som gör spelet rättvist. Respektera därför alltid reglerna även när du har ett tillfälle att bryta mot dem utan att åka dit. Att medvetet bryta mot reglerna innebär att Du inte hedrar Spelet även om det skulle resultera i vinst.


T
En stor del av Spelet är Laget. Att spendera tid med dina lagkamrater ska vara roligt. Redan nu och senare i livet kommer Du ofta att ingå i ett lag; i skolan, på en arbetsplats etc. Därför är det viktigt att Du lär Dig att arbeta tillsammans mot gemensamt uppsatta mål och att Du alltid gör ditt bästa på träning och på match samt alltid uppmuntrar Dina lagkamrater till att göra detsamma.


Vill Du nå bättre resultat för Dig själv och Ditt lag...


Var då S.M.A.R.T. och hedra Spelet!


//Lasse Billing

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0